POVRATAK U PROŠLOST – LUCASARTS

 

 

Upoznao si dobru djevojku , izlazio , bio zaljubljen, idealizirali ste budućnost života , sanjali zajednički život da bi moderan svijet vas rastavio uslijed potrage za novcem, karijerom, boljim mogućnostima. Prolazile su godine , vi ste se mijenjali , nažalost na gore nezadovoljni nikada svojim ostvarenjima iako ste posjedovali više, osjećali ste, trudili se pod pritiskom društva da treba prigrabiti još više. Ta dobra djevojka danas je postala hladnokrvna , beskompromisna žena koja gazi sve pred sobom a vi ste je zamijenili nekom sličnom ženom koja se kupuje za novac. Onaj iskreni zaljubljeni pogled, blaga nelagoda s pomisli što sutra (moram zapeti i dokazati joj da vrijedim…) se izgubio u sivilu društva , a žar za stvaranjem je pretvorena u borbu za pozicije u džungli.

Ovo iznad nije neka ljubavna priča (iako tko zna možda se netko prepozna u njoj…) nego ogledalo današnje gejmerske industrije. Mnoge velike gejmerske tvrtke izgubile su dušu, želju prenijeti ljudima nešto dobro , zabaviti ih , naučiti ih nečemu , posebno nekim ljudskim vrijednostima. Sve se vrti oko zarade , građenja karijere i uspješnog održavanje neke franšize preko koje će se naplatiti što više novaca. Možda najbolji primjer i najgore prokletstvo je bio potpuni uspjeh World of Warcraft serijala koji je tvorcima donio lagodan život , na ogromnom broju ljudi koji su izgubili u jednom trenutku tlo pod nogama i svoj život. Muka ti bude kada čuješ izašla je nova ekspanzija, novi skin, novi tenk… samo uplatite 50 eura, dolara i bit ćete glavni u svom virtualnom svijetu, pojam jednokratne uplate za neku igru, programa gotovo se danas izgubio.

Postoje izuzeci , ali oni su toliko rijetki da ljudi upiru prstom : ovi nisu normalni , umjesto da naprave nastavke , oduže sve, oni završavaju igru , priču, film , seriju. Mogli su zaraditi još pet puta više.

Dosta više s osvrtom na današnje tržište uzmimo mi naš DeLorean iz snova i vratimo se malo u prošlost , upoznajmo jednu dobru djevojku , krasoticu (kako bi rekao jedan ludi profesor…) koja je svojim umiranjem označila kraj jedne ere u igraćoj industriji.

LUCASARTS 1982 – 2013

1979 godine George Lucas (poznati redatelj tvorac Star Wars, kasnije Indiana Jones franšize…) osnovao je Lucasfilm Computer Division koji je uključivao odjela za izradu računalnih igara i odjela za grafiku koji se kasnije odvojio u zasebnu tvrtku poznati Pixar.

Odjel za izradu računalnih igara 1982 godine postaje LucasArts i tako kreće doba jedne od najpopularnijih gejmerskih tvrtki prošlog stoljeća. Prve godine su protekle u stvaranju arkadnih igara koje nisu potaknule neki veliki rezultat , a Star Wars franšiza za igre je pripala u suradnji Atariju. Kako bi se reklo nije odmah tvrtki cvjetalo cvijeće , ali upornošću i poniznošću Georga Lucasa i ekipe krenuli su dolaziti prvi rezultati i to posebno u novom žanru point and click avantura. Ne može se reći da na drugim poljima nisu imali uspjeha (simulacije, arkade…) , ali danas kada spomenete starom gejmeru LucasArts osmjeh će mu se razvući preko lica. Tko se ne bi sjetio vrhunskih point and click avantura : od početnog Maniac Mansona , ludih pirata iz Monkey Islanda do završnog bljeska Grim Fandanga…

 

 

Što je te sve igre povezivalo i činilo ih boljima?

Odlična priča sa većom dozom humora tako karakterističnim za njih. Nevjerojatna igrivost i stalno poboljšavanje na polju animacije, grafike i glazbe. Svaka igra je u svojoj temi postavila standarde te imamo za primjer da dijelovi Monkey Islanda koda su kopirani u vrlo popularnu franšizu filmova Pirati s Kariba. Osjećaj kada se poistovjetiš sa svojim glavnim likom je bio nevjerojatan, a postavljene zamke i smicalice su jedne od najboljih u povijesti avanturističkih igara. Za razliku od današnjih avantura s nelošom pričom , igrivošću i grafikom (npr. Life is Strange…) ove igre su bile ljestvica iznad koje su igru pretvarala u pravo malo remek djelo. Svaki ekran, pokret je bio za to vrijeme vrhunski animiran, glazba nenametljiva ali vrlo kvalitetno pratila je razvoj radnje, a kasnije sinkronizirani razgovori u rangu boljih crtanih i igranih filmova.

Stariji igrači će Vam prepričavati te dane kada su igre bile na disketama , a moguća bad sector (neispravni dio diskete ili kasnije CD-a…) greška je bila normalnost koja se rješavala magijom ili ponekad programima, te zazivanjem više sile. Blesavi zec i detektiv , Indiana Jones, luda ekipa iz Day of Tentacle, frajerski bajker, nadobudni kostur, … bi vas kasnije nagradili svojim forama, pristupom i lako pamtljivim jezikom. Nije bilo tada pomoći interneta u pogledu rješenja igara već se negdje vani ekipa pričalo kako neku zagonetku riješiti. Čar učenja kroz igru je bila puno veća nego danas.

Zašto su bili toliko dobri?

George Lucas je zaposlenicima doslovno dao potpunu kreativnu slobodu, čak i kasnije kod Star Wars igara.

Kako kaže jedan od zaposlenika Daron Stinnett : Ljudi su htjeli raditi za LucasArts jer su se divili Georgeu, a to se moglo pretvoriti u Georgeovo gušenje. Mogao je biti vrlo utjecajan na ono što radimo , ali on je radio suprotno dopustio je da učinimo svoju stvar i svoje snove pretvorimo u vlastite priče i avanture u igrama.

 

Novac ili bezvremenska slava?

Koliko je ta otvorenost prema svojim zaposlenicima bila dobra pokazale su tada igre. Ipak živimo u svijetu novca gdje je zarada sve (piratske kopije su doslovno jele njihovu zaradu…) , te je zbog ovakvog pristupa prema igračima i zaposlenicima kompanija bila pred zatvaranjem nekoliko puta. Spas se 90-tih desio izdavanjem arkadno avanturističke igre Rebel Assault napravljene po serijalu Star Wars. Kako je sama tvrtka uvidjela nemogućnost održavanja ovog koncepta igara , ona se ubrzo prebacila na igre koje donose zaradu (možda najbolja igra iz početka tog doba je Star Wars: X-Wing vs. Tie Fighter vraćena prava od Atarija na Star Wars franšizu u igrama). U startu se sve činilo dobro , ali razvijajući igre orijentirane samo na zaradu LucasArts je polako ali sigurno gubio dušu i ono nešto što ga je izdvajalo iz već tada velikog broja drugih proizvođača igara. Zasićenje je moralo doći i krajem 2000-tih zarada je naglo krenula padati dolje. Odavno je tvrtku prestao nadgledati George Lucas , a kada birokracija , menadžeri preuzmu sve narušavaju se dobri odnosi i zanos koji u takvim problemima dovodi do polaganog gašenja.

2012 godine korporacija Disney preuzima kompaniju te zbog prijašnjih slabih financijskih rezultata , bez pokušaja oživljavanja je gasi 2013 godine.

 

Prošlost se ipak može vratiti!

Koliko puta čujemo prošlost se ne može vratiti , ali ostaju uspomene. U slučaju igara prošlost se itekako može vratiti. Postoje izvanredne obrade popularnih avantura. Uz sve to ako je vjerovati Tim Schaferu jednom od kreatora novih izdanja legendarnih igara LucasArtsa on će sa ekipom nastavit na izdavanju novih remakeova , te možda budemo osim Monkey Islanda, Grim Fandanga , Day of the Tentacla, Full Throttla gledali i druge poznate hitove. Do tada odvojite vremena i zaigrajte ove nabrojane igre. Nećete zažaliti!

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*